Code Week 2021
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zadanie 10
Ostatnie zadanie, które wykonali uczniowie z 3e w ramach Code Week 2021, było przeprowadzone w czasie lekcji n/t: „Błędy są OK! Szukamy rozwiązań z UDP”.
Tylko ten, kto nic nie robi, nie popełnia błędów. Błędy nie są złe, jeżeli je w porę zauważamy i naprawiamy! Właśnie o popełnianych błędach i umiejętności wyszukiwania prawidłowych rozwiązań rozmawialiśmy w czasie dzisiejszych zajęć. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że również dzięki błędom możemy się rozwijać, poznawać nowe rzeczy, doskonalić się w tym co robimy. Dzieci, tworząc po drodze napis „Code Week”, miały za zadanie sprawdzić, które kody zaprowadzą ich do rakiety. Musiały wprowadzić poprawki w każdym błędnym kodzie, tak aby ich kropka „osiągnęła” cel.
GRATULUJĘ WSZYSTKIM DZIECIOM, KTÓRE BRAŁY UDZIAŁ W WYZWANU CODE WEEK 2021 😊
JESTEŚCIE WIELCY 😊
Zadanie 9
Dzisiaj wykonaliśmy przedostatnie zadanie w ramach Europejskiego Code Week. Tym razem skupiliśmy się na budowaniu najwyższej wieży z kubków. Ale jak to zrobić?! Uczniowie z 3e musieli sami zdecydować, dyskutując i podejmując grupowe decyzje. To same dzieci określały jaki będzie miała kształt, oceniały czy zaplanowana podstawa zapewni stabilność wieży i czy włożenie kartek między kubki wzmocni konstrukcję.
Jedna z grup dzielnie układała wieżę, próbując kilka razy. Byli wytrwali i dokończyli swoją pracę.
Barbara Woźniak
Zadanie 8
Kolejny temat lekcji to „Budujemy relacje z UDP”. Bo budować możemy zamki z klocków, wieże z kubków, budować możemy też coś znacznie ważniejszego – relacje. Lekcja polegała na tym, aby zbudować relacje ze sobą, skupić się na emocjach, zarówno swoich, jak i innych rówieśników.
Pierwszą czynnością, jaką wykonali uczniowie z 3e, było ułożenie na macie dyktanda graficznego. Następnie wszyscy zastanawiali się co przedstawia obrazek, jakie emocje są z nim związane. Później dzieci przygotowały wzajemnie dla siebie inne emotikony, przedstawiające emocje. Rozmawialiśmy co dla dzieci jest ważne w budowaniu relacji.
Barbara Woźniak
Zadanie 7
18 października uczniowie z 3e wykonali kolejne zadanie pt. „Mówię i słucham – komunikacja z UDP”. Na początku zajęć byli odbiorcami, a później twórcami zadań. Pierwsze zadanie polegało na tym, aby dzieci ułożyły na macie kolorowe kubki zgodnie z instrukcją zawartą w wierszu:
Drzewko w kolorach jesieni
Jesień w parku, jesień w ogrodzie, jesień w lesie...
na naszą matę do kodowania też przyjdzie jesień... taka wieść się niesie.
Do ułożenia wzoru sporo kubków dziś wykorzystamy,
zadanie jest pracochłonne, ale wykonamy go zespołowo i się nie poddamy.
Zaczniemy na samym dole maty, czerwoną pionową linię odnajdziemy,
z jej lewej i prawej strony jedną brązową pięciokubkową kolumnę zbudujemy.
Teraz odszukamy czerwoną linię umieszczoną w poziomie,
Nad nią wszystkie pola będą pomarańczowymi kubkami zastawione.
Mamy już pień drzewa, mamy też koronę,
żeby było barwniejsze to niektóre kubki muszą zostać podmienione.
Weźcie do ręki kubki żółte, zielone i czerwone,
Postawcie je w kilku miejscach, w których teraz widzimy pomarańczowe.
Nasze jesienne drzewo pięknie mieni się barwami.
Widzicie? Daliście radę wspólnymi siłami.
Anna Świć
Kolejną aktywnością było szyfrowanie. Dzieci bawiły się kolorami: segregowały je odcieniami, oddzielały barwy podstawowe od pochodnych oraz ciepłe od zimnych. Następnie dzieci otrzymały schematy do kodów (do poszczególnych barw miały przypisane litery). Zadaniem dzieci było wybranie hasła związanego z kodowaniem i przypisanie im liter.
Na zakończenie lekcji dzieci same zaprojektowały swoje kody z różnymi symbolami graficznymi. Następnie koleżanki i koledzy z innej grupy odszyfrowywali, co te kody oznaczają.
Barbara Woźniak
Zadanie 6
Na szóstych CodeWeekowych zajęciach pt. „Jesteśmy kreatywni z UDP” uczniowie z 3e ćwiczyli umiejętność wskazywania kierunków i koncentracji uwagi…a przy okazji próbowali do zwykłego zadania podejść w sposób bardziej kreatywny.
Zadaniem dzieci było śledzenie rakiety poruszającej się wirtualnie po macie do kodowania. Rakieta poruszała się na podstawie moich komend: „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”. Oczywiście nie zmieniała swojego miejsca, a dzieci musiały wskazywać jej nowe, kolejne pozycje. Jeśli rakieta opuszczała planszę, głośno mówiły: „Wyszła”! Po kilku udanych próbach zaproponowałam dzieciom uatrakcyjnienie zabawy. Położyłam na planszy kropki w różnych kolorach, przypominających kolory CodeWeek. W ostatnim etapie zajęć wymyśliliśmy nowe warunki dla każdej z kropek związane z kodowaniem. Zagraliśmy jeszcze raz, tym razem przestrzegając zmienionych warunków. Zajęcia wszystkim bardzo się spodobały, każdy chciał zostać „nawigatorem komend”.
Barbara Woźniak
Zadanie 5
15 października uczniowie z 3e wykonali piąte zadanie pt. „Nasze pomysły z UDP”.
Zajęcia zaczęły się od wyznaczenia trasy dla ozobotów. Zadanie polegało na zaplanowaniu trasy robota i zainspirowaniu dzieci do stworzenia CodeWeekowych rakiet – z czego? To już zależało od dzieci, a ograniczała ich tylko wyobraźnia. Dzieci zaprezentowały swoje pomysły i wykazały się swoją kreatywnością.
Barbara Woźniak
Zadanie 4
Uczniowie z klasy 3e wykonali kolejne zadanie pt. „Sprawdzamy informacje z UDP” w ramach Code Week 2021.
W dzisiejszych czasach dostęp do informacji jest dość łatwy…telewizja, internet, prasa. Nie zawsze jednak te informacje są rzetelne i sprawdzone. Ważne jest, żeby nauczyć się odróżniać fakty od informacji niepewnych.
Uczniowie otrzymali pięć informacji dotyczących CodeWeek. Tylko część z nich była prawdziwa. Dzieci pracowały w grupach. Uczniowie mieli za zadanie samodzielnie dotrzeć do prawdy, zapytać się kolegów, wykorzystać wszystkie dostępne źródła. Następnie wspólnie sprawdziliśmy poprawność odpowiedzi. Za wskazanie prawidłowych informacji dzieci otrzymały zielony kubek, za stwierdzenie fałszywe – czerwony kubek, jeżeli nie udało się ustalić odpowiedzi – kubek niebieski.
Zadanie było ciekawe i pouczające.
Barbara Woźniak
Zadanie 3
Temat kolejnego zadania: „Krytycznie myślimy z UDP”. Tym razem była to gra planszowa, ciekawa i utrwalająca wiadomości ucznia. Na początku wyjaśniliśmy co to jest krytyczne myślenie. Następnie wspólnie ustaliliśmy zasady gry. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, każda grupa otrzymała pionki i kostkę do gry. Dzieci poruszały się, przy pomocy pionków, o tyle pól - chmurek, ile wypadło im na kostce. Jeśli zatrzymały się na polu ze znakiem zapytania, losowały pytanie dotyczące zakresu wiadomości z klasy 3. Przy błędnej odpowiedzi traciły kolejkę. Jeśli stawały na chmurce ze strzałką, przenosiły się na wskazane pole. Wygrywał ten zespół, który pierwszy dotarł na metę i udzielił najwięcej prawidłowych odpowiedzi.
Barbara Woźniak
Zadanie 2
12 października uczniowie z klasy 3e w ramach Code Week 2021 wykonali kolejne zadanie pt. „Uczymy się współpracy z UDP”. Umiejętność współpracy jest nie tylko ważna w nauce programowania…ważna jest właściwie codziennie…w szkole, w domu, wśród znajomych, w pracy. To, że jest ważna, nie znaczy, że jest łatwa. Na początku może być trudno, trzeba się jej po prostu nauczyć…a najłatwiej nauczyć się współpracy…współpracując. I właśnie dzieci z 3e uczą się współpracy w grupach m.in. dzięki „Kubeczkowej grze”. Zabawa ta, ćwiczy pamięć, spostrzegawczość i refleks. Zabawę zaczyna się od rozdania dzieciom po 6 kubków i kostki do gry. Dziecko rzuca trzy razy kostką i ustawia kubki zgodnie z kolorystyką przypisaną numerom. Bardzo ważna jest kolejność ustawienia kubków. Zadanie uczniowie starali się wykonać jak najszybciej. Wszyscy świetnie się bawili.
Barbara Woźniak
Zadanie 1.
Code Week 2021 to czas, w którym promujemy ideę kodowania. Klasa 3e zamierza uczestniczyć w 10 zajęciach dotyczących elementów kodowania. 11 października dzieci wykonały pierwsze zadanie pt. „Tworzymy zespół z UDP”. Uczniowie zostali zapoznani z tematyką Code Week, a ich zadaniem było wykonanie rysunków oraz ułożenie puzzli tematycznych.
Barbara Woźniak